Алгоритм дій батьків дитини з особливими освітніми потребами
1.Пройти обстеження дитини в психолого-медико-педагогічній консультації, отримати висновок ПМПК (ІРЦ) (містить колегіальний висновок консультантів ПМПК (ІРЦ) про особливості розвитку дитини;у висновку має бути зазначено, що за результатами обстеження ПМПК (ІРЦ) дитині рекомендовано навчання в інклюзивному (спеціальному) класі загальноосвітнього навчального закладу; вказано рекомендації щодо програми, форм і методів навчання на 1 рік; кількість годин, необхідних для корекційно-розвиткової роботи; необхідні додаткові спеціальні послуги відповідно до нозології дитини; перелік спеціалістів, які мають реалізовувати корекційну складову та соціальну реабілітацію, у тому числі - чи є потреба у асистентові учителя).
2. За рік або хоча б за півроку до того, як дитина прийде до закладу, звернутися до Р(М)В(У)О для того, щоб обрати заклад (де є умови, кваліфіковані фахівці тощо). Остаточне рішення про вибір закладу для навчання дитини обирають батьки, ураховуючи територіальне розташування закладу, та користь для дитини.
3.Звернутися до обраного загальноосвітнього навчального закладу, написати заяву з проханням організувати інклюзивне (або спеціальне) здобуття шкільної освіти для дитини. У заяві також потрібно вказати, чи потрібен дитині асистент учителя. До заяви додаються такі документи:
- висновок психолого-медико-педагогічної консультації;
- медична довідка про стан здоров'я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати загальноосвітній навчальний заклад;
- довідка дільничого лікаря про епідемічне оточення;
- свідоцтво про народження;
- копія медичного висновку про дитину-інваліда віком до 18 років (виданого лікарсько-консультативною комісією);
- копія індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда.
4. Взяти участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини.
5. Забезпечити отримання дитиноюдодаткових спеціальних послуг відповідно до нозології, відвідування необхідних спеціалістів навчально-реабілітаційних центрів, ПМПК (ІРЦ) тощо (якщо висновком ПМПК (ІРЦ) такі рекомендовані).
Алгоритмзаходів співробітників ЗЗСО щодо організації здобуття середньої освіти дитиною з особливими освітніми потребами
1. На підставі заяви батьків дитини з особливими освітніми потребами та висновку психолого-медико-педагогічної консультації та запогодженням із засновником (власником) закладу та відповідним органом управління освітоюкерівник ЗЗОС приймає рішення про утворення інклюзивного класу (класів) у загальноосвітньому навчальному закладі. При цьому необхідно ураховувати наявність необхідної матеріально-технічної та методичної бази, відповідних педагогічних кадрів та приміщень, що відповідають санітарно-гігієнічним вимогам.
2. У разі потреби, відповідно до індивідуальних особливостей дитини, стану її здоров’я, директор звертається із письмовим поданням до Р(М)В(У)О про введення посади асистента вчителя(з розрахунку 0,5 ставки на клас, у якому навчаються діти з особливими освітніми потребами)та годин для проведення корекційно-розвиткових занять спеціалістами (практичним психологом, логопедом, дефектологом, інструктором з фізичної культури тощо).
3. Забезпечення закладу необхідними педагогічними працівниками, підвищенню їх компетентності з питань особливостей навчання, виховання та розвитку дитини з ООП.
4.Створення у закладі відповідних умов з урахуванням особливостей розвитку дітей: доступність будівель і приміщень,створення необхідних кабінетів для роботи фахівців (практичного психолога,педагога-дефектолога, логопеда тощо), кімнати розвантаження, кабінету для корекційно-розвиткових занять тощо, обладнання їх необхідними засобами корекції та розвитку, методичною літературою, навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками, індивідуальними засобами навчання,використання адекватних форм і методів навчально-виховної роботи, психолого-педагогічний супровід, налагодження співпраці з батьками (особами, які їх замінюють).
5. Інформування батьків дітей, що відвідують навчальний заклад, щодо особливостей інклюзивного навчання, цілей та завдань, переваг інклюзії для всіх суб'єктівнавчально-виховного процесу, роз'ясненняпитань щодо врахування особливостей дитини з ООП, залучених в інклюзивні класи, обговорення питань, що виникають унаслідок спілкування та групової взаємодії в дитячому колективі тощо.
6. Укладення угоди з іншими навчальними закладами (спеціальним інтернатом для дітей з відповідною нозологією, навчально-реабілітаційним центром, ПМПК (ІРЦ), установами соціального захисту, ресурсних центрів, центрів практичної психології та соціальної роботи, створених при управліннях освіти і науки тощо) про співпрацю щодо супроводу дитини з особливими освітніми потребами, залучення фахівців цих установ до консультувань тощо.
7. Створення команди індивідуального супроводу дитини (заступник директора, вчителі, асистент вчителя, практичний психолог, вчитель-дефектолог,за необхідності:логопед, медична сестра, інструктор з фізичної культури тощо із обов'язковимзалученням батьків дитини), розробка індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Склад групи фахівців індивідуального супроводу дитини визначається керівником ЗЗСО і затверджується відповідним наказом. Основні завдання команди фахівців індивідуального супроводу дитини:
- збір інформації про особливості дитини, її інтереси, труднощі і обмеження, освітні потреби з метою визначення та реалізації належної підтримки, вжиття адекватних заходів, залучення додаткових фахівців;
- всебічне обговорення особливостей (труднощів) розвитку дитини з урахуванням інформації різних фахівців з метою визначення характеру та причин відхилень в розвитку та поведінці; прийняття консолідованого рішення про специфіку змісту освіти і навчання з урахуванням рекомендацій ПМПК(ІРЦ);
- з'ясуванняпотенціалу розвитку дитини, актуалізація її позитивних особистісних якостей;
- для кожного учня з особливими освітніми потребами - складання індивідуального навчального плану (на основі робочого навчального плану конкретного ЗНЗ), де вказується кількість годин корекційно-розвиткових занять з урахуванням рекомендацій ПМПК (ІРЦ);
- розробка та реалізація індивідуальної (адаптованої) навчальної програми з урахуванням навчальних програм закладу, яка затверджується керівником навчального закладу та переглядається двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування;
- моніторинг динаміки загального психічного розвитку дитини, консультування та вирішення складних, конфліктних ситуацій;
- ведення документації (щоденник спостережень, що відображає актуальний розвиток дитини, динаміку її стану, рівень успішності, збір портфоліо, а саме: учнівські роботи, контрольні листки, результати тестів, продукти діяльності тощо);
8. Здійснення просвітницько-виховної роботи в громаді за місцем розташування закладу з метою формування нової суспільної філософії щодо осіб з інвалідністю, розповсюдження напрацьованого педагогічного досвіду роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, інноваційних технологій з питань підготовки таких дітей до самостійного життя.
9. Директор закладу несе відповідальність за організацію, стан та якість інклюзивного навчання.
Положення про форми здобуття освіти затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Докладніше: https://kodeksy.com.ua/pro_osvitu/statja-9.htmІнклюзивна освіта
в Дружбівському ліцеї
Інклюзія в нашій школі означає розкриття кожного учня.
Інклюзія враховує потреби дітей,створюються спеціальні умови, підтримка необхідні учням і вчителям для досягнення успіху.
Контингент дітей з особливими потребами мікрорайону школи:
· У нашій школі станом на 01.09.2020 р. навчається 2 учні з ООП.
· З них: 1 учень навчається на індивідуальній формі навчання, 1 учень на інклюзивній формі навчання.
Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у школі створено інклюзивно-ресурсну кімнату та інклюзивний клас.
Протягом 3-4 грудня 2019 року та 3-4 грудня 2020 року за підтримки Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні та ГО Волонтерський Рух «Спільна допомога», відбулися тренінги на тему «Інклюзивна реформа шкільної освіти в Україні: впровадження найкращих світових практик».
Заходи відбулися в рамках підтримки нової шкільної реформи Міністерства освіти та науки Україні, яка була розпочата у вересні 2018 року і націлена на зміну програми навчання в освітніх закладах, з включенням до неї інклюзивної освіти, критичного мислення, диференціації, управління поведінкою та інтегрованих уроків.
Варто відзначити, що із великої кількості заявок на участь було визначено по 40 переможців кожного року . Зокрема, одною з найбільш вмотивованих виявилася заступник директора нашого закладу яка два роки поспіль брала участь у тренінгах
В ході 12 та 15 годинних тренінгів, які проводили провідні фахівці з розвитку інклюзивної освіти , наші педагоги , змогли отримати нові практичні навички щодо впровадження успішних інклюзивних практик, апробованих в Україні та США, в свою навчальну діяльність.
1. МОН України: Відділ інклюзивного навчання та інтернатних закладів
https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya
ТАБЛИЦЯ ОБОВ'ЯЗКІВ УЧИТЕЛЯ, АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ
Таблиця обов'язків учителя, асистента вчителя, діяльності, яку вони виконують спільно
Обов'язки вчителя | Спільна робота вчителя та асистента вчителя | Обов'язки асистента вчителя |
Оцінювання Оцінити навчальні потреби на основі даних про клас та про учнів, в тому числі з ООП | • Обговорити можливості учня з ООП, його сильні та слабкі сторони. Відвідувати зустрічі зі складання ІНП, ІПР. | • Вести спостереження за особливостями психофізичного розвитку учня з ООП. Відвідувати зустрічі зі складання ІНП, ІПР. |
Розробка програми • Розробити програму навчання на основі робочого плану та індивідуальних освітніх потреб учня, розглянути альтернативи. | • Обговорити бажані результати для учня. Обговорити освітні, поведінкові та емоційні цілі. Участь у розробці ІНП, ІПР учня з ООП | • Підготувати індивідуальний навчальний план (ІНП), індивідуальну програму розвитку (ІПР). Оновлювати інформацію про учнів та ІНП, ІПР. |
Планування • Спланувати роботу на уроці та відібрати ресурси. • Вибрати належний вид роботи згідно з ІНП. • Визначити пріоритети | • Обговорити підготовку матеріалу та зміну навчального плану з огляду на потреби учня | • Допомогти у доборі та складанні матеріалів, у розробці візуальних засобів, надати іншу подібну допомогу вчителю |
Спостереження • Розробити чітку систему організації навчально- виховного процесу в інклюзивному класі та очікувань щодо навчальних можливостей учня з ООП. • Працювати відповідно до розробленої системи | • Регулярно зустрічатись, щоб обговорити досягнення учня з ООП. • Обговорити реальний етап навчальних досягнень учня з ООП, його відповідність очікуванням, виконання ІНП, ІПР | • Працювати відповідно до системи організації навчально-виховного процесу в інклюзивному класі, правил поведінки та очікувань можливостей учнів з ООП, його ІНП. • Документувати та звітувати вчителю (за потреби) |
Навчання • Виконувати плай уроку, проводити навчання згідно з цим планом. • Спостерігати за процесом навчання, за потреби допомагати учням з ООП. • Залучати учнів з ООП до виконання окремих видів діяльності спільно з класом. • Моделювати навчальні методи та належну мову. • Надати асистентам ресурси | • Чітко висловити результати та обмінятись досвідом. • Обговорити конкретні стратегії, діяльність та результати, виконання завдань ІНП. • Обговорити розташування робочого місця. • Обговорити необхідність гнучкого розкладу відвідування уроків учнями з ООП | • Проводити додаткове пояснення учням з ООП , адаптувати завдання, враховуючи можливості учня з ООП, корегувати їх навчальну діяльність. • Спостерігати за їх діяльністю. • Формувати та сприяти закріпленню конкретних умінь, навичок. • Сприяти розвитку зв’язного мовлення учнів з ООП (під керуванням учителя) • Вести спостереження, надавати вчителю об'єктивну інформацію щодо навчальної діяльності учнів з ООП |
Оцінка • Слідкувати за прогресом учнів з ООП та оцінювати його. • Слідкувати за виконанням ІНП | • Обговорити спостереження. • Обмінятись інформацією. • Обговорити пропозиції щодо доповнення ІНП, ІПР (чи внесення змін) | • Спостерігати за поведінкою учнів та надавати інформацію вчителю. • Збирати та записувати дані для подальшої оцінки учня, внесення доповнень до ІНП. • Вносити пропозиції вчителю щодо завдань, розроблених для учня з ООІІ |
Звітування • Звітувати перед батьками та шкільною командою | • Обговорити інформацію про учня. • Дотримуватися конфіденційності | Звітувати перед вчителем щодо сильних сторін учня з ООП, його досягнень та потреб. • Звітувати перед вчителем стосовно поведінки учня та наслідків |
Мати інформацію про поточний стан справ | • Обговорювати інформацію про поточний стан справ | Брати участь у підготовці інформації про поточний стан справ |
Примітка: діти з ООП – особливі освітні потреби; ІНП – індивідуальний навчальний план; ІПР – індивідуальна програма розвитку. |
STEM-урок - подорож з історії України.
STEM-освіта - вдале поєднання креативності та технічних знань.
Усі Новини![]() ![]() | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
П | В | С | Ч | П | С | Н |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |