Упровадження методичних ідей В. О. Сухомлинського

Інноваційний освітній проєкт

«Методична система В.О.Сухомлинського

в Новій український школі»

Схвалено педагогічною радою

Дружбівського ліцею

Радивилівської міської ради

від 02.2022 №01

Автор ідеї: Климко Лариса Василівна, методист кабінету освітнього адміністрування Рівненського ОІППО.

Науковий керівник: Черній Алла Леонідівна, кандидат політичних наук, доцент, ректор Рівненського ОІППО.

Науковий консультант: Пустовіт Григорій Петрович, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри природничо-математичної освіти Рівненського ОІППО.

Актуальність дослідження. Сьогодні українське суспільство знаходиться на порозі змін, прагне посісти чільне місце серед європейських країн. Особливі зміни відбуваються і в українському освітньому просторі. Нова українська школа – це довгострокова реформа, спрямована на оновлення загальної середньої освіти як основної ланки безперервної освіти, що забезпечує формування учня як особистості, закладає фундамент для успішної самореалізації впродовж життя.

Працюючи в умовах становлення Нової української школи, і керівники закладів освіти, і вчителі, і батьки все частіше звертаються до педагогічної спадщини Василя Олександровича Сухомлинського – педагога, гуманіста, науковця.

Особливо значення в НУШ набувають методичні ідеї В.Сухомлинського, які можна назвати поглядом у майбутнє, оскільки вони засновані на глибинному партнерстві школи як суспільної освітньої системи і педагогічної майстерності вчителя, спрямованої на формування творчої особистості, патріота та інноватора.

Вивченню різних аспектів літературної та наукової спадщини В.О.Сухомлинського присвячено значну кількість наукових досліджень. Основні аспекти теорії педагогічної культури та напрями діяльності видатного педагога щодо становлення та вдосконалення системи роботи з розвитку педагогічної майстерності вчителя досліджували такі вчені, як М.Антонець, І.Баранюк, І.Бех, О.Білюк, Л.Бондар, Г.Богдаренко, С.Денисюк, Н.Калініченко, В.Кравець, А.Луцюк, Н.Ничкало, О.Петренко, О.Околович, О.савченко, Г.Сагач, Т.Саєнко, О.Сухомлинська та ін.. У їхніх наукових працях розглянуті також гуманістичні ідеї вченого, принципи виховання, проблеми дидактики тощо. Питання розвитку професійної компетентності сучасного педагога в умовах модернізації системи освіти, формування конкурентоздатного фахівця розкрито в працях таких науковців, як В.Олійник, Н.Л.бченко, Н.Білик, В.Бондар, Л.Даниленко, Г. Єльникова, О.Зайченко, Л.Колосова, Н.Клокар, В.Луговий, В.Маслов, Н.Побірченко, Л.Покроєва, Н.Протасова, В. Пуцов, С.Сисоєва, Т.Сорочан та ін..

Досвід вітчизняного педагога-гуманіста Василя Сухомлинського, методичні ідеї його педагогічної системи мають велике теоретичне і практичне значення особливо сьогодні, у період розбудови Нової української школи. Актуальними залишаються його ідеї, які відповідають загально цивілізаційним тенденціям розвитку освіти щодо гуманізації освітнього процесу, методик навчання дітей, мотивів пізнавальної діяльності, особистісної орієнтації, дитино центризму, розвитку творчих сил кожної окремої дитини в умовах колективної співпраці, ідеї «радості пізнання», тобто емоційне сприйняття процесу навчання, виховання, розвитку на цінностях, погляди на творчу професію вчителя і постійне вдосконалення його майстерності, на контроль і керівництво освітнім процесом.

У своєму дослідженні нами враховано наступні положення:

освітяни Рівненщини мають актуалізувати увагу на творчому доробку видатного педагога-гуманіста В.О.Сухомлинського;

науково-педагогічні праці педагога-новатора стосуються найважливіших проблем сучасної педагогіки та сприяють інноваційному розвитку Нової української школи;

педагогічні ідеї В.О.Сухомлинського незаперечно утвердяться в педагогіці і філософії сучасної освіти та стануть основою реформаторських процесів освітньої сфери.

Об’єкт дослідження: освітньо-виховний процес в Новій український школі.

Предмет дослідження: методична система упровадження ідей В.О. Сухомлинського в Новій український школі.

Мета дослідження: виокремити й схарактезувати основні напрями і підходи до застосування методичних ідей В.О. Сухомлинського в сучасному освітньому просторі та значущість використання методичної системи педагога-новатора у побудові Нової української школи.

Основні завдання:

упровадження нового змісту освіти, який базується на формуванні ключових компетентностей зростаючої особистості, необхідних для її успішної самореалізації в суспільстві, має дитиноцентричне спрямування й детермінує технології становлення і розвитку критичного мислення та формування конкурентоспроможної особистості;

формування умотивованого учителя, який має свободу творчості й розвивається професійно, є ментором педагогічної справи, максимально наближає освітній процес до життєвих реалій;

здійснення освітньо-виховного процесу, спрямованого на формування ціннісних орієнтацій, відповідальності, громадянської позиції, патріотизму дітей і учнівської молоді;

використання можливостей педагогіки успіху, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками, співпраці з громадою у формуванні зростаючої особистості та їхньої соціально-педагогічної підтримки;

застосування принципу дитиноценризму у побудові освітньо-виховного процесу: орієнтація на дитиноценризм в освітньому процесі, як найбільшу цінність світу – людину, орієнтація на індивідуально-творчий розвиток кожної дитини;

розроблення інструктивно-методичних рекомендацій щодо упровадження ідей В.О.Сухомлинського в Новій український школі.

Реалізація поставлених завдань передбачає:

визнання талановитості дитини: забезпечення рівного доступу до освіти, заборона будь-яких форм дискримінації;

розкриття радості пізнання: організація пізнавального процесу, який приноситиме радість дитини, збільшення часу на їхню рухову активність і творчість, широке використання в освітньому процесі дослідницької та проектної діяльності дітей та учнівської молоді;

врахування цінності дитинства: відповідності освітніх вимог віковим особливостям учнів, дотримання прав дитини на освіту; розвиток особистості: плекання самостійності та незалежного творчого мислення, самоповаги, впевненості у собі та потреби у повноцінному особистісному розвитку;

збереження здоров’я: формування зорового способу життя і створення сприятливих умов для фізичного й психоемоційного розвитку дітей молодшого шкільного віку;

формування безпечного освітнього простору: створення атмосфери довіри взаємоповаги, перетворення закладу освіти на безпечне середовище, де відсутній булінг.

Методи дослідження: для розв’язання поставлених завдань використовуватиметься комплекс теоретичних і практичних методів:

теоретичні методи: аналіз, абстрагування, узагальнення, систематизація, моделювання, що застосовуватимуться у процесі упровадження методичних ідей В.О. Сухомлинського у практиці Нової української школи;

емпіричні методи: анкетування, інтерв’ювання, тестування, аналіз документації та інші дослідницькі методи, які використовуватимуться для комплексного підходу щодо реалізації методичних ідей В.О. Сухомлинського у практиці Нової української школи.

Пріоритети дослідження:

продовження вивчення педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського для створення ефективної моделі методичної системи в Новій український школі;

розкриття важливості педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського у розбудові Нової української школи та визначення стратегічних завдань її розвитку;

виявлення, систематизація та узагальнення досвіду творчого впровадження ідей В.О. Сухомлинського у діяльності закладу освіти;

проведення науково-практичної конференції «Методична система В.О. Сухомлинського в сучасній український школі»

Учасники проєкту: керівники закладів загальної середньої освіти інтернет-клубу «Нащадки спадщини В.Сухомлинського»; керівні та педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти Рівненщини: послідовники методичних ідей В.О.Сухомлинського, педагогічні працівники Дружбівського ліцею.

Партнери проєкту: Регіональне відділення Всеукраїнської асоціації Василя Сухомлинського, Асоціація керівників закладів загальної середньої освіти Рівненської області, інформаційно-методичний ресурс сайту бібліотеки Рівненського ОІППО та предметні кафедри педагогічних працівників Дружбівського ліцею.

Термін виконання проєкту: січень 2022 р. – травень 2024 р.

Етапи реалізації

І. Організаційно-підготовчий етап

(січень 2022 р. – серпень 2022 р.)

№ з/п Заходи, спрямовані на реалізацію завдань проєкту Строки виконання Очікуванні результати
1. Формування пошукових груп на рівні освітнього закладу з координації та розробки навчально-методичного та науково методичного забезпечення проєкту. січень 2021р. Список учасників проєкту. Створення пошукових груп з координації, розробки та реалізації проєкту у освітньому закладі.
2. Залучення для забезпечення наукового супроводу проєкту наукових працівників в рамках партнерської співпраці. до березня 2022р Концепція дослідження проблеми.
3. Поширення інформації про проєкт на офіційному сайті закладу. упродовж 2022 р. Проведення у закладі семінарів, круглих столів, консультацій тощо.
4. Опрацювання різних джерел інформації. січень-серпень 2022 р. Список рекомендованої літератури з теми дослідження.
5. Підготовка соціологічних опитувальників для реалізації мотиваційного елементу проєкту: комплексна методика дослідження. січень-лютий 2022 р. Методика комплексного дослідження реалізації компонентів Нової української школи та методичних ідей В.О. Сухомлинського.
6. Проведення соціологічних опитувань серед усіх учасників освітнього проєкту щодо унікальності методичних ідей В.О. Сухомлинського в розбудові Нової української школи. Аналіз матеріалів. березень-квітень 2022 р. Комплексна діагностика готовності педагогів до впровадження проблеми в закладі освіти.
7. Розроблення рекомендацій щодо реалізації проєкту на рівні закладу освіти. червень 2022р. Інструктивно-методичні рекомендації щодо впровадження методичних ідей В.О. Сухомлинського в освітньому процесі Нової української школи.
8. Підбиття підсумків першого етапу реалізації проєкту. серпень 2022 р. Звіт про підсумки І етапу реалізації проєкту.

ІІ. Діяльнісно-практичний етап

(вересень 2022 р. – серпень 2023 р.)

№ з/п Заходи, спрямовані на реалізацію завдань проєкту Строки виконання Очікуванні результати
1. Розроблення інформаційно-методичного навігатора «Упровадження методичних ідей В.О.Сухомлинського в освітньо-виховному процесі закладів загальної середньої освіти» вересень-жовтень 2022р. Підбір і створення каталогів: 1. Тематика науково‑ практичних конференцій. 2. Тематика педагогічних читань. 3. Тематика круглих столів. 4. Тематика семінарів. 5. Тематика педагогічних проектів. 6. Тематика виставок . 7. Тематика для самоосвіти педагогів
2. Розроблення дорожньої карти «Реалізація проєкту в закладах загальної середньої освіти» листопад-грудень 2022р. 1. Визначення головних завдань та пріоритетів. 2. Візуалізація плану дій. 3. Комунікація з командою та зацікавленими сторонами. 4. Відстеження прогресу. 5. Управління ризиками.
3. Організація та проведення теоретичних конференцій, педагогічних читань, круглих столів, семінарів-практикумів, виставок педагогічної творчості січень-серпень 2023р. Обмін досвідом, збір і публікація матеріалів з подальшим практичним впровадженням в закладах освіти.
4. Вивчення, систематизація та узагальнення досвіду роботи щодо створення методичної системи реалізації ідей В.О.Сухомлинського в Новій українській школі травень-червень 2023р. Узагальнення досвіду. Публікація матеріалів.
5. Опрацювання та оформлення результатів ІІ етапу проєкту. серпень, 2023р. Оформлення та презентація результатів ІІ етапу проєкту.

ІІІ. Підсумково-узагальнюючий етап

(вересень 2023 р. – травень 2024 р.)

№ з/п Заходи, спрямовані на реалізацію завдань проєкту Строки виконання Очікуванні результати
1. Розміщення інформації щодо реалізації методичної системи В.Щ.Сухомлинського в Новій українській школі на сайті освітнього закладу, Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти вересень 2023р. – травень 2024р. Розміщення інформації щодо реалізації методичної системи В.Щ.Сухомлинського в Новій українській школі на сайті Дружбівського ліцею
2. Поширення інформації щодо реалізації проєкту в засобах масової інформації. вересень 2023р. – травень 2024р. Публікація інформації щодо реалізації методичної системи В.Щ.Сухомлинського в Новій українській школі в соціальних мережах Інтернету
3. Проведення науково-практичної конференції «Методична система В.О.Сухомлинського в сучасній українській школі» та педагогічних читань «Педагогіка майбутнього В.О.Сухомлинський в контексті Нової української школи» березень-травень 2024р. Участь у науково-практичної конференції «Методична система В.О.Сухомлинського в сучасній українській школі» та педагогічних читань «Педагогіка майбутнього В.О.Сухомлинський в контексті Нової української школи»

Практичне значення проєкту:

вивчення впливу ідей видатного вченого на формування освіченого і всебічно розвиненого учня – патріота і громадянина, здатного до інновацій;

розвиток професійної компетентності керівних і педагогічних працівників на основі методичної системи В.О. Сухомлинського;

створення освітніх практик з упровадження методичних ідей В.О.Сухомлинського в Новій українській школі.

Очікуванні результати:

поглиблення знань щодо педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського; удосконалення навичок пошуку інформації та вміння досліджувати, опрацьовувати, систематизувати результати пошуку методичної системи сучасної школи;

збагачення методичного потенціалу педагогічних працівників, що сприятиме підвищенню рівня їхньої професійної компетентності, вдосконалення якості освіти і якості освітньої діяльності в закладах загальної середньої освіти;

активізація зав’язків з партнерами проєкту та між закладами загальної середньої освіти регіону.

Посилання на відео


Методична система В.О.Сухомлинського

в Новій український школі

Малюнок до оповідання «Дідусева таємниця» ,Свириденко Вєроніка Вячеславівна учениця 4 класу ,керівник Ковальчук Надія Василівна

/Files/images/novini5/IMG_0772.JPG

Малюнок до казки «Дівчинка і Ромашка» ,Юсюк Анюта Іллівна учениця 2 класу, керівник Побережник Оксана Анатоліївна.

/Files/images/novini5/IMG_0770.JPG

Малюнок до оповідання «Прогулянка до лісу» ,Жила Тимофій Степанович учень 2 класу, керівник Побережник Оксана Анатоліївна.

/Files/images/novini5/IMG_0771.JPG

Кiлькiсть переглядiв: 55

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Квітень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930